Filomaniac

Das deutsche Blog für alle Filofax-Fans. - The German blog for all Filofax fans.

Please feel free to comment in English as well!

2. Januar 2012

Gadgets got your schedule scattered?

In einem Artikel für die Washington Post (29. Dezember 2011) schreibt die Kolumnistin Petula Dvorak über das, was sie als micro trend ausgemacht hat: die Rückkehr zu Papierplanern:
"We’ve tried it, we really have: Palm Pilot, Treo, Google Calendar, Outlook, iCal, iPhone, iNeedtogetorganized. All of them failed us in some cold, digital, blank, blinking, cruel way. [...] We are not just old-school, VCR-using Luddites. We have laptops and iPads and Spotify accounts. [...]  
It isn’t the fear of technology that is driving us back to the chunky Filofaxes we stored away in a box also marked “shoulder pads” and “beepers.” It is simply the way some people are wired organizationally. The way we understand the order of our lives. [...]
"Your ­e-mails­ and contacts are on your phone, but you’re clinging to those lovely little pages filled with scribbles and stars and circles that feel so familiar". 
Über die Sache mit den Schulterpolstern lässt sich streiten, doch ansonsten spricht sie mir aus dem Herzen: ich habe 2000 meinen ersten Palm gekauft - dem zwei weitere Modelle folgten - ich liebe mein iPad, ich blogge, twittere und poste auf Facebook. Und doch: nichts geht über das Gefühl, den Filo aufzuschlagen, um einen Termin zu notieren, die Seite mit einen Aufkleber zu verzieren, eine Eintrittskarte als Erinnerung an einen besonderen Abend einzukleben... 
"It could be a woman thing. [...] Filofax, in fact, has a whole new line of buttery leather covers in happy colors and funky patterns, and women in the United Kingdom are reportedly snapping them up as fashion accessories. So fashionable that Vogue Editor in Chief Anna Wintour is rumored to use one."
Aber Dvorak räumt ein, dass es auch Männer gibt, die einen Papierplaner verwenden:
"For some people, an appointment or commitment doesn’t sink in until it’s written down, pen-to-paper, said Ron Sopko, director of new business development at MWV Consumer and Office Products, the folks who make the Day Runner."
 Denn bei allen Vorzügen, die Smartphones und andere Gadgets unbestreitbar haben:
"[...] I’ve been struggling with going paperless ever since my first, kidney-shaped PalmPilot in 1999. 
It crashed, died and erased all my appointments constantly. I found new ways to foul it all up when I upgraded to a Treo. That device kept repeating everything I put in each day, so I was living a confusing, Groundhog Day schedule. The dentist at 10:15? Again? 
My husband and I tried Google calendars, which became a competitive scheduling calamity in which he blocked out completely unreasonable chunks of time for suspect “staff meetings” during the exact times that certain football games were on or maybe on a Saturday morning when I had suggested a family hike. Yeah, right. 
Last December, I got a teeny, tiny lime green Moleskine planner that I shoved in my purse, hidden. And it felt good to be on paper again. [...]"

Wie wahr! Auch wenn das für uns Filofax-Freunde keine bahnbrechend neuen Erkenntnisse sind... Es lohnt sich, den kompletten Artikel und die (größtenteils) interessanten Kommentare zu lesen!

1 Kommentar:

  1. ja genau so geht es mir auch. ich habe seit längerem ein iphone, seit 1 jahr ein ipad und liebe diese zwei teile sehr, aber ich kann meine termine nur mit papier und stift verwalten, alles andere geht gar nicht. bei mir grinsen auch immer alle, da ich eben sonst b ekannt bin, dass ich gerne technisches zeugs bediene. aber termine müssen auf papier stehen, ich muss in einer agenda blättern können und hin und her schieben können. bei elektronischen agenden verliere ich den überblick ganz schnell

    AntwortenLöschen